Onze tips & weetjes voor een goede start van je feest/event!
VOLGENDE REGELS ZIJN VAN ENORM BELANG BIJ HET ORGANISEREN VAN ELK FEEST ( GROOT OF KLEIN )!!!
Datum, Uren, Budget, DJ (en of andere acts), Locatie, Gasten, Uitnodigingen (reclame), verlanglijst, catering, fotograaf, filmer,Parking, Overnachtingsmogelijheden, Routebeschriving, Planning, Mogelijkheden, Vergunningen, Muziekkeuze, voorbereiding
Heeft u aan bovenstaande niet voldoende?? Kijk dan verder hier onder voor korte uitleg !
DATUM : Het is aangeraden om als eerste de exacte datum te bepalen voor uw feest. Dit maakt overleg met andere betrokken partijen éénvoudiger. Kies bewust voor enkele datums zodat al uw wensen zoveel mogelijk op die 1ne datum kunnen doorgaan.
UREN : Stel uw tijd in/samen dat u uittrekt voor u feest. Beginuur, Einduur, Pauze's, ...
BUDGET : Stel van tevoren vast hoeveel u wil besteden per categorie/benodigdheden en hou u daaraan. Met een beetje creatief denkwerk kunt u vast wel leuke (én soms zelfs goedkopere) alternatieven verzinnen. U kan altijd er een beetje overgaan maar hou dit in beperte mate. Hou er ten alle tijden rekening mee dat kwaliteit en professionaliteit zijn prijskaartje kan hebben maar dat het anderzijds ook betrouwbaar is. Zorg dat u van alles wat u vastlegt een offerte of mail ontvangt waarin alles vermeld staat.
DJ-ACTS (MUZIEK ALGEMEEN) : Muziek is een haast onontbeerlijk onderdeel van een feest. Deze bepaalt namelijk voor een groot deel de sfeer van uw feest. Kiest u voor live muziek, een dj , en of andere animaties? Denk hierover goed na en bespreek dit goed wat de mogelijkheden zijn met alle betrokken partners, en wat er eventueel moet voorzien zijn/worden voor de allerhande extra's te kunnen waarmaken.
LOCATIE : De gekozen feestlocatie bepaalt in grote mate de sfeer. Bedenk daarom van tevoren eerst welke sfeer u ambieert voor uw feest en ga daarna op zoek naar een locatie, die past bij uw wensen. Bovendien moet u rekening houden met het aantal gasten, dat u wilt uitnodigen. De gekozen ruimte mag niet te klein zijn, maar ook zeker niet te groot.
GASTEN : Zorg er tijdig voor een gastenlijst aan te maken en deze natuurlijk uit te nodigen. Zorg voor een juiste indeling in de zaal waar uw gasten zich kunnen neerzetten. Goede raad : zet het jongere publiek zo dicht mogelijk waar het geluid word opgesteld, en de ouderen er zo ver mogelijk van af. Dit om de ouderen hun gehoor niet te verstoren.
UITNODIGINGEN : Kondig uw feest ruimschoots van tevoren aan. Iedereen heeft het tegenwoordig druk en het zou jammer zijn als een gedeelte niet kan komen, omdat ze al andere verplichtingen hebben. Vraag ook om een bevestiging en/of afmelding, zodat u weet hoeveel mensen u echt kunt verwachten. Hou voor de duidelijkheid een lijst bij van de reacties. Een moderne (extra) aankondiging is via een website op het internet of via een pagina of groep op facebook en dergelijke mediums.
VERLANGLIJST : Maak een verlanglijst, u zal zeker de vraag krijgen of u nog wensen heeft. Gebruik bijvoorbeeld een notitieboekje, waar u uw wensen in schrijft of plakt, met de winkel waar het te koop is en de prijs erbij (indien bekend). Schrijf op elke pagina slechts één kado-idee. Laat uw gasten het boekje bekijken en een suggestie uitzoeken. Daarvan trekken ze vervolgens het blaadje uit het boekje. Zo voorkomt u, dat er dubbele kado's worden gekocht. Kijk zelf niet meer in het boekje!
CATERING : Als u uw feest in een speciale gelegenheid viert, is de catering daar vaak bij inbegrepen. Wilt of moet u zelf iets regelen, ga dan in uw omgeving op zoek en vraag gerust of u het één en ander mag proeven, zodat u ook zeker weet, dat u de goede keuze maakt. Vraag eventueel aan vrienden en bekenden suggesties voor en/of ervaringen met bepaalde cateraars.
Vergeet bovendien de drank niet, als u zelf alles moet regelen!
FOTOGRAAF-FILMER : Foto's en filmopnames bieden een blijvende herinnering aan uw feest, regel daarom een fotograaf en/of filmer op tijd. Zorg misschien zelf voor wat extra fototoestellen voor tijdens het feest. Of vraag eens rond bij wat vrienden en of kennissen of er bij zijn die zich geroepen voelen om af en toe wat feestfoto's te maken.
PARKING : Zorg er voor de er voldoende parking aanwezig is of in de directe buurt, laat dit ook een beetje meespelen in het zoeken naar de juiste locatie. informeer er u zeker naar op de locatie zelf wat de mogelijkheden hiervan zijn.
OVERNACHTING + VERVOER : Moeten uw gasten van ver komen? Dan is het aan te raden om slaapplaatsen te regelen of enkele mogelijkheden aan te reiken voor een betaalde overnachting. Voeg eenvoudig een briefje toe aan de uitnodiging met adressen en prijzen van overnachtingsmogelijkheden in de buurt. Zelfs voor mensen die dichterbij wonen, kan het plezierig zijn om na het feest niet meer in de auto te hoeven stappen. En of regel iets met een locale taxidienst. Wat ook kan helpen zijn enkele vrijwilligers vinden die op en neer willen rijden of voor bob spelen.
ROUTE : Indien u het feest niet thuis viert, is het voor uw gasten bijzonder plezierig als u ze voorziet van een routebeschrijving. Verstuur deze bijvoorbeeld samen met uw schriftelijke uitnodiging of plaats hem op uw digitale aankondigen!
PLANNING - VOORBEREIDING : Begin op tijd met de voorbereidingen, zo komt u niet op het allerlaatste moment voor verrassingen te staan. Eventuele problemen kunt u op deze manier nog tijdig opvangen. Hou er bijvoorbeeld rekening mee, dat als u te laat begint de gewenste locatie, cateraar en/of het entertainment al volgeboekt kan zijn. Dus hoe vlugger u begint met de totaalplanning des te meer uw wensen vervuld kunnen worden.
MOGELIJKHEDEN : Informeer u naar allerhande mogelijkheden die mogen gebeuren op en of aan de feestlocatie.
VERGUNING(en) : Informeer u tevens op de feestlocatie naar de eventuele verplichte vergunningen die u misschien wel moet aangaan voor uw feest. VB : Sabam, Nachtvergunning, .... vraag ook duidelijk wie maar vooral waar je het kan in orde maken.
MUZIEKKEUZE : Bekijk samen met de DJ, Artiest, Band, ... Welke muziek u wenst en wat u zeker niet wenst. Maak eventueel een kort samengevatte playlist in eventuele samenspraak met de genodigden/aanwezigen. Bekijk wat zeker aan bod moet komen en hoe je zelf het verloop van de muzikale aankleding wil ervaren. Is het een gemengd publiek hou er dan ook rekening mee dat zij een dansje kunnen wagen.
DRAAIBOEK : Een draaiboek of prgramma (afhankelijk van uw feest) samenstellen met daarop alle punten die aan bod komen kan u best noteren met eventuele tijdstippen en behoeften. Zodat alles naar wens an verlopen en wat het soms praktischer maakt voor de mensen die hiermee rekening moeten houden. Zodat er zo min mogelijk iets verkeerds kan gaan. En alles zeker aan bod kan komen.
En dan rest ons nog 1 gouden regel :
Ontspannen en Genieten